Hvordan ta bedre beslutninger
Å ta gode beslutninger handler om først å identifisere de viktigste valgene og deretter bruke en strukturert, men effektiv prosess for å ta valgene. Her er noen grep og smarte strategier for å komme i gang.
Grep 1: Tenk langsiktig
Å vite hvilke beslutninger som er de viktigste, er minst like avgjørende som å gjennomføre gode beslutningsprosesser. Høyt presterende organisasjoner holder oversikt over kritiske valg langs hele beslutningshorisonten – fra de umiddelbare utfordringene til fremtidige scenarioer. For å navigere effektivt langs beslutningshorisonten må en våken beslutningstaker identifisere og prioritere beslutningene som må tas nå – snart – og på lengre sikt:
- Her-og-nå situasjoner: Hvilke problemer må løses umiddelbart?
- Forventede problemer: Hva er de viktigste valgene vi må forberede oss på de neste 3–6 månedene?
- «Hva hvis»-problemer: Tenk på fremtidige scenarioer, som kriser eller uventede endringer. Lag en oversikt over mulige valg for å være godt forberedt.
Hvis du jobber alene, kan AI være et nyttig verktøy for å identifisere mulige scenarioer og generere idéer du kanskje ikke hadde tenkt på.
Grep 2: Vurder hvor viktig beslutningen er
For hvert valg, vurder følgende spørsmål:
- Er valget dyrt?
- Berører det mange?
- Krever det mye tid og innsats å gjennomføre?
- Støtter det våre mål og strategier?
Hvis svaret er «ja» på ett eller flere spørsmål, er det verdt å bruke mer tid på denne beslutningen. Når du har identifisert de viktigste beslutningene, sørg for å følge en prosess som fremmer gode, balanserte valg.
De første rådene handler om hvordan lete etter og finne de viktigste problemstillingene du på et eller annet tidspunkt må ta en beslutning om. Her kommer noen retningslinjer du kan følge for å gjøre godt arbeid i resten av beslutningsprosessen:
1. Handling er drivkraften
Beslutninger må lede til handling. Det handler om å skape en kultur der ansatte tar eierskap og handler effektivt. I høyt presterende organisasjoner:
- Har folk fått delegert fullmakt til å ta beslutninger om problemer som påvirker arbeidet deres
- Er folk villige til å ta beslutninger i møte med risiko, usikkerhet – og ikke minst uenighet
- Er folk i stand til å være uenige og deretter forplikte seg til å støtte hverandre i beslutningen
2. Mangfold fra startgropa
Å bringe inn et bredt perspektiv tidlig i beslutningsprosessen handler om å utvide gjennom ulike syn på hvordan man rammer inn valget. Flere perspektiver gjør at vi ser flere løsninger. Det bidrar til balanserte beslutninger og øker sjansen for at flere står bak valget. Høyt presterende organisasjoner engasjerer de ansatte aktivt ved å forsikre seg om at:
- Ulike synspunkter blir involvert tidlig i prosessen*
- Beslutningen får bredt innspill fra de rette interessentene oppover, nedover og på tvers i organisasjonen
- Innspillene blir aktivt inkludert i beslutningsprosessen, uten at enkelte synspunkter får dominere
* Hvis du jobber alene eller mangler kolleger å sparre med, kan du bruke AI til å foreslå alternative perspektiver eller se problemstillingen fra flere gode innfallsvinkler.
3. Flere alternativer gir bedre beslutninger
Det er alltid lurt å ha noe å velge – mellom. Forskning viser at ett til to alternativer i tillegg til det første som kommer på bordet bidrar øker antallet svært gode beslutninger betydelig. Sørg derfor for dette i alle viktige beslutningsprosesser:
- Ha alltid minst ett til to alternativer i tillegg til det første du kommer på*
- Vei alternativene systematisk mot hverandre i en konsekvenstabell
- Skap balanse og unngå bekreftelsesfellen ved aktivt å undersøke hvorfor et foretrukket valg kan være mindre gunstig, og hvorfor et alternativt valg kan være et bedre alternativ
* Bruk gjerne AI bidra for å lage forslag til alternativer og strukturere informasjon.
4. Hastighet foran perfeksjon
Det er viktig å handle raskt og unngå unødvendige forsinkelser. I en effektiv beslutningsprosess samler beslutningstakeren innspill og når konklusjonene raskt, med minimalt bortkastet tid og innsats. Mange beslutninger kan justeres underveis, så kom i gang i stedet for å vente på den perfekte løsningen. Sørg for at:
- Avgjørelsene tas så raskt som mulig, og minst like raskt som konkurrentene eller de det er naturlig å sammenligne seg med
- Avgjørelsene nås uten overdreven møtevirksomhet og diskusjon.
5. Gjør en «god nok» analyse
Effektiv analyse handler om å samle akkurat nok informasjon til å ta en informert beslutning uten å bli hemmet av overanalysering. Trekk inn det som er nødvendig for å forstå valget, unngå overflødige detaljer som stopper fremdriften, og finn balansen mellom for lite og for mye informasjon. Høyt presterende organisasjoner gjør analyser som:
- Gir god nok forståelse av valget – og tester hypoteser raskt ved usikkerhet om forståelsen
- Gir en avklart felles situasjonsforståelse for de som er involvert i prosessen
6. Test før du går «all in»
Har beslutningen store konsekvenser? Prøv løsningen i liten skala før du går «all in». En testfase gir nyttige innsikter og reduserer risikoen for kostbare feil.
- Start smått og skaler gradvis: Test løsningen i et begrenset omfang, for eksempel i én avdeling, et mindre geografisk område, eller med en liten gruppe brukere.
- Definer klare mål og suksesskriterier: Hva skal måles og hvilke resultater må oppnås for å vurdere løsningen som levedyktig?
- Samle og analyser tilbakemeldinger: Innhent innsikt for å finne feil, forbedre løsningen og redusere risikoen før lansering
7. Sørg for målrettet handling
Når avgjørelsen er tatt, sørg for at handlingene er i tråd med målene. Klare prioriteringer skaper fokus og sikrer at beslutninger følges opp og gjennomføres i samsvar med organisasjonens mål. På mange måter er dette en standard for høy ytelse:
- Avgjørelsen er i samsvar med brede forretningsmessige (organisatoriske) mål i stedet for smale interesser
- Folk følger beslutningene konsekvent opp mot konkrete mål, når valget først er tatt
8. Lag effektive tilbakemeldingssløyfer og «snubletråder»
Effektive tilbakemeldingssløyfer hjelper deg å holde de gode beslutningene på sporet, mens du retter de mindre gode når problemene oppstår. Følg opp beslutningene med en strukturert tilbakemeldingsprosess:
- Definer klare kriterier for tilbakemelding: Bestem på forhånd helt konkret hva som skal måles og evalueres og sørg for at det er avtalt og kjent av alle
- Sett faste tidspunkter for oppfølging: Planlegg regelmessige gjennomganger for å vurdere fremdrift og adressere utfordringer
- Sørg for toveis kommunikasjon: Oppmuntre til åpenhet, slik at både suksesser og utfordringer blir synlige og kan adresseres raskt. Tilrettelegg for å motta tilbakemeldinger fra alle berørte parter – uten unntak
- Unngå irrasjonell opptrapping: Du kan få sjekket status og unngå̊ irrasjonell eskalering ved å dele beslutningen opp med snubletråder som vekker deg underveis. Lag snubletrådene ved å stille spørsmål som: Hvilke tall, tidspunkter eller hendelser bør jeg stoppe opp ved og gjøre en ny vurdering?
Ved å følge disse strategiene og bruke AI som en kreativ støtte, kan du ta mer balanserte, målrettede og effektive beslutninger.