Fornemmelse for situasjonen – hva ser vi og hva overser vi?
Godt lederskap i krevende situasjoner begynner med forståelse – og følges av handling. Ikke omvendt. Likevel ser vi gang på gang at situasjonsforståelsen svikter, og at beslutninger tas på feil grunnlag. Her er noen praktiske tips til hvordan du som leder – eller trener av team – kan styrke situasjonsforståelsen under press.
Situasjonsforståelse – å skape mening i det som skjer – er et grunnleggende utgangspunkt for beslutningstaking. Det handler om å vite noe, og det handler om å forstå hva det betyr. Men det er mer enn det. Først må du registrere – fange opp at noe er i ferd med å skje. Deretter, når du har oppdaget det, må du forstå hva det faktisk betyr.
Og når du først forstår hva det betyr, må du kunne si noe om hvordan situasjonen kan utvikle seg – til noe bedre eller noe verre.
Likevel skyldes 81 % av alvorlige hendelser og ulykker i industri og luftfart menneskelige faktorer. Og en av de aller viktigste menneskelige faktorene handler om at noen ikke forsto situasjonen de var en del av. De mistet situasjonsforståelsen med andre ord.
I vårt arbeid med trening av ledelse i krise legger vi derfor stor vekt på at lederen og teamet hele tiden er i stand til å etablere og revidere situasjonsforståelsen – løpende. Nedenfor er noen eksempler på spørsmål du kan bruke som leder av et kriseteam eller som lederutvikler for å stimulere situasjonsforståelse.
Spørsmål som skjerper situasjonsforståelsen
Her er noen enkle triggerspørsmål utviklet for bruk i vurdering og trening av ledelse under krevende situasjoner. Spørsmålene egner seg godt i scenariobasert trening og teamøvelser hvor formålet er å styrke situasjonsforståelse, beslutningsevne og handlingsberedskap. Fokus ligger på handling, relevans og enkelhet.
Hva må vi vite nå?
- Hva er det vi ikke vet, men burde vite?
- Hva er det viktigste vi må få bekreftet raskt?
- Hva antar vi/ hvilke antakelser styrer vi etter – og hva hvis vi tar feil?
Hva kan skje videre?
- Hva er det verste som realistisk kan skje?
- Hva er vi bekymret for, urolige for?
- Hva er det første tegnet på at situasjonen forverrer seg?
- Hva kan vi gjøre nå for å holde kontrollen fremover?
Mulige hull/informasjonsgap?
- Hvem sitter på viktig informasjon vi ikke har sjekket med?
- Er det noen i staben som ikke er spurt, eller har bidratt, spilt inn?
- Er alle roller oppdatert og synkronisert?
- Se også «hva må vi vite nå» ovenfor
Er vi på rett spor?
- Hva kan gå galt med planen/gjennomføringen vår akkurat nå?
- Hva ville vi gjort annerledes om vi hadde 10 minutter til å tenke oss om?
- Hvis vi ser tilbake på dette senere (etter øvelsen) – hva ville vi ønsket at vi hadde gjort annerledes?
En enkel huskeregel for lederen og kriseteamet
VET – SKJE – INFO GAP – RETT SPOR
Hva vet vi?, hva kan skje?, INFO GAP?, og er vi på rett spor?
Kilder:
Endsley, M. R. (1995). Toward a theory of situation awareness in dynamic systems. Human Factors, 37(1), 32–64. https://doi.org/10.1518/001872095779049543
Endsley, M. R. (1995). Measurement of situation awareness in dynamic systems. Human Factors, 37(1), 65–84. https://doi.org/10.1518/001872095779049499
Om å finne problemer før de finner deg:
Meland, N. T. (2015). En god beslutning: 7 grep for å velge rett. Cappelen Damm. Også lydbok på Storytel.